Thursday, September 18, 2008

عن الارض

بليك...بليك...بليك....بليك

ربما كان هذا صوت قطرات المياه هناك
وربما كان شيئا اخر

بليك ..بليك ..بليك

قطرات مياه !...لا ليس هذا الصوت بقطرات مياة
الا يظن احدكم انه اكثف قليلا؟

بليك ...بليك...بليك

والصوت يزداد اقترابا
رباه ...متى ينتهى كل هذا

بليك...بليك...بليك

ارتجف
انا وحدى
كم كنت اتمنى الا اكون وحيدا؟
اترجع الى الوراء
لا مكان
ظهرى يلتصق بالحائط
اتمنى لو ابتلعنى الحائط

بليك ...بليك

انا خائف
صوت الحفيف
هل تسمعونه؟
هل اسمعه انا؟

بليك ...بليك...بليك

لماذا تعذبوننى؟
اصرخ
ولا مجيب
استند بظهرى للحائط
امد يدى امامى لعلنى ازيح الظلام

بليك ..بليك..بليك..بليك
أجرى
أجرى بسرعة....اتلفت حولى فلا ارى
ما الذى حف بيدى فى الظلام؟
لا اعرف ولا اريد ان اعرف
تلمس يدى جدارا اخر فأطوى اليه جسدى

بليك .......بليك........بليك

انا وحدى
اقولها لنفسى
كم اتمنى ان اكون وحيدا حقا
انا وحدى
لاشخص معى هنا
ولا شىء
الا الخوف

بليك ..بليك ..بليك

هذا ليس بصوت قطرات المياه
ما هو؟
صوت الحفيف
اهو يتبعنى؟
بليك .بليك.بليك
أهو يتبعنى؟
امد بصري الى الظلام
لا ارى شيئا
هل هو يرانى؟
هل هو يراقبنى؟
من هو؟
ما هو؟

بليك...بليك...بليك

انا لا ارى شيئا
هل عيني مغلقتان
ام ان هناك ما يحجبهما
اتلمس عينى بيدى..أحاول ان ازيل الحاجز,فأعجز
انظر الى يمينى
ظلام
انظر الى يسارى
ظلا......0
ضوء
انبعث ضوء لليسار, فقفزت الى اليمين
تلونت الموجودات بلونة
ظلال
بليك.بليك.بليك
ظلال على كل شىء
ظل يسقط على فاتراجع
اجري الى اليسا..لا الى اليمين
ارى ظلا يجرى بجانبى
اعرف انه انا
لا وقت لدى للنظر خلفى
احاول تفادى اشباح الموجودات
احاول الا اتعثر
حفيف
ان الحفيف امامى
اغير اتجاهى...وأجرى
بليك.بليك.بليك
أجرى
ظلال
اتعثر
ظلال
اصطدم الحائط ...اجرى ..لن اتوقف
يختفى الضوء
أهوى على ركبتى
احاول ان اتحسس حائطا استند اليه
اشعر به
اشعر به يراقبنى فى الظلام
يلاحقنى
بليك ...بليك
لا تلاحقنى
صوت الحفيف
لا تلاحقنى
بليك.بليك...بليك
لا اخافك
بليك...بليك.ليك
اين الحائط؟
اين الحائط؟
اين؟
بليك..بليك...بليك...بليك...بليك
اسقط على وجهى
اشعر بانفاسه فى اثرى
اشعر بملمس اطرافه يمدها نحوى
اضم ذراعى الى وجهى على الارض
وأصرخ
ب
ليك ...بليك...بليك...بليك
بليك..بليك..بليك
بليك..بليك
بليك
حفيف
**********
يا لك من طفل شجاع
انظر
لقد نام وحده رغم انقطاع التيار
قالتها الام
ا
حمليه اذن الى فراشة بدلا من ان يصاب هنا بالبرد
قالها الاب
واستطرد
انظرى لقد شحنت بطارية هاتفى المحمول اخيرا
كنت اظنها تلفت
يالها من ليلة رائعة
ردت الام
نعم
ليلة هادئة
بليك..بليك..بليك
-
اه هلا تصلح هذا التسرب-
-
سأصلحه غدا..لا ضرر منه على الاطلاق
غمغمت الام بصوت خا فت
-
تقول هذا دائما
ثم طبعت قبلة على رأس صغيرها وانسلت الى الباب
وعند الباب توقفت
همست له
ريدك ان تعرف انك لن تكون ابدا وحدك
يا صغيرى


بليك ........بليك........بليك
حفيييييف








10 comments:

واد غلبان said...

ملحوظة
قطرات المياة
هى البليك بليك بليك
غريبة صح
هاتولى صوت تانى وانا اغير القصة كلها
استحملونى

seven said...

اول رد
(تقريبا
هههههه
بجد تحفة القصة
انا بحب جدا اسلوبك فى ا لقصص
بتبقة عارف انها فى الاخر اشتغالة
بس الواحد ميعرفش يخمن برده
هتطلع ايه
بجد ربنا يوفقك فى كل حاجة بتعملها
0ملحوظة0
اشمعنا بليك يعنى
ههههه

ojg said...

في حد هيتضرب اهو
كده
تشتغلونا
ماشي يا سيدي
هعديها المرة دي
:))
بجد انا بحب الاسلوب ده من الكتابه جداااا
النهايه غير المتوقعه
وكثرة وصف الحركة خلاني اتخيل مع ان الدنيا كانت ضلمة
:))

Unknown said...

بليك بليك

هههههههههه


بجد اسلوبك جميل

انا اول مرة ادخل هنا بس حتتكرر ان شاء الله


اتمنى انى اشوفك عندى
تحياتى

ojg said...

جاية أقول كل سنة وانتوا طيبين
:)

موناليزا said...

كل سنة وانت طيب وبالتوفيق

تايه في وسط البلد said...

هههههههههههه
هايل يا غلبان
النهاية ايضا موفقة جدا وانت لا تحتاج الي تبرير اي شئ في قصتك
هذا اختيارك وما ترائي لك

تحياتي

تامر حسين said...

بليك...بليك...بليك

الصوت التاني يبقي بلؤ بلؤ

الحق غير القصه بقي ههههههه
علي فكره انا حطيت كام صوره كده بخصوص التصوير الفوتوغرافي
شوفهم كده وقولي انفع ولا لا
مستنيك اوعي متجيش
تحياتي يا برنس البرانيس

تامر حسين said...

علي فكره فاكر الصوره الي في مدونتي الي بتقول مش عارف هي ايه
تخيل انها طلعت
فول حراتي
كنت مره جايبها لاقيتها ملتصقه زي مشفت وشفتها علي هيئه عصفوره
ركز تاني كده وقولي رايك بعد التركيز ههههه
مغيرتش القصه ليه

نعكشة said...

طيب اية صوت الحفيف دة ؟؟؟؟؟؟


بخلاف ان القصة عجبتني
وحسستني فعلا ان الدنيا ضلمة
و قاعدة اتخبط

؟؟؟؟؟؟؟عايزة اعرف اية صوت الحفيف دة

سلام عليك