Sunday, September 9, 2007

الحجاب وغيره

ظاهرة واضحة جدا فى رمضان هى ارتداء عدد مهول من الفتيات للحجاب فى رمضانثم يخلعنه ليلة العيد مباشرة
الواقع اننى لا احترم اولئك الفتيات وهذا مجرد رأى شخصى فمن الناحية الدينية فانها تربح حسنات طيلة مدة ارتدائها الحجاب بل وتقى نفسها من النظرات وهذا كلة خير ومحبب لكن..لنعد النظر مرة اخرى
ان مثل هذه الفتاة تظل ترتدى نفس ثيابها الضيقة قبل رمضان
بل انها بهذا تعطى مثالا سيئا عن الفتاة المحجبة الملتزمة
انا لا ادعوا الى ارتداء الحجاب بل ادعو لعدم خلعة ثانية
وهذا مجرد رأى شخصى
ظاهرة اخرى
ان كل المدخنين يصومون عن التدخين طيلة نهار رمضان فاذا اذن المغرب انطلقت ايديهم تشغل السيجارة حتى قبل ان يصلوا المغرب
ظاهرة اغرب
هى الخيم الرمضانية المزعومة التى يقيمها اغنياء القوم ويحيها المطربين و المطربات وينفق فيها الملايين
هل هذا من تقاليد رمضان؟!

10 comments:

yas said...

اه انا برضه مبحبش البنات تلبس الحجاب فى رمضان بس
اما كنت مش محجبة مكنتش بعمل الحركة دى ابدا
بحس بتخلف

مواطن زهقان said...

بجد عندك حق فى كل كلمة
قولتها
والبنات فى الحالة دى بيضحكوا على نفسهم
مش بيضحكوا على ربنا
اما بالنسبة للخيم الرمضانية دى
فدا بقا حسبى الله وتعم الوكيل
حسابهم عند ربنا يامان

والسجاير دى بقا سيبها لصحابها
هما مااعتقدين ان من غيرها هيموتوا مش عارف انا ايه الحكاية دى

مواطن زهقان said...

بقولك ايه
عاوك انا بقا

ضيف ايميلى اهو

elmogahed_a2010@hotmail.com


elmogahed_a2010@yahoo.com

Unknown said...

انا كنت في اولي اعدادي لبست الحجاب في رمضان وبعدين قلعتة بس كنت صغيرة ومش فاهمة بقي جيت وانا في تالتة اعدادي قولت انا هلبسة ومش هقلعة تاني
فا ابتديت البسة والحمدلله
ربنا يهدينا ويسامحني علي اني وانا في اول اعدادي قلعتة بس كنت عيلة قوي واصلا اهلي كانو معترضين اني البسة وانا صغيرة كدا
اللهم ثبتنا علي الايمان قبل وبعد رمضان
والخيم الرمضانية اختراع فاشل بكرة اصلا الفسح في رمضان رمضان شهر المغفرة والرحمة والعتق مفيش وقت نضعية من غير ما نثتغلة
وشكرا علي التصحيح في مدونتي
جزاك الله خير وسعدت بزيارتك ويارب تتكرر

تامر حسين said...

والله عندك حق انا عن نفسي جالي اليوم الي اشتغلت في احدي هذه الخيم الرمضانيه الي شفت فيها اقذر الاشكال والالوان
حسبي الله ونعمي الوكيل في كل من يستغل هذا الشهر في الكسب المادي وترويج الملاهي
تحياتي

تامر حسين said...
This comment has been removed by the author.
لو كنت أعلم said...

ما شي ياسيدي هقول اللي في نفسي

المدونة بجد حلوة

والبوست كمان

والكلام حلو

خلاص مش هقدر أنخع عليك أكتر من كده

كل سنة وأنت طيب

وياريت تشرفني بالزيارة
ههههههههههههههههه

ميّويه said...

أنا عارفة إني متأخرة أوييييي بس قريت البوست دة وحبيت اعلق لأني فعلاً بتنرفز من الحكاية دي

نفسي أعرف يعني هو البنات لما تتحجب في رمضان وتيجي تقلعه..يعني هو ربها في رمضان غير ربها بعده والعياذ بالله..وياما شوفت تجارب زي دي بعيني

ربنا يهدي كل البنات يارب وكل الناس

ميّويه said...

وبرضه الخيم الرمضانية دي بتنرفزني اوي
بحس إن الناس عندهم رمضان دي أكل وشرب وغنا وسهر بحجة السحور
وكمان حكاية المسلسلات اللي بالهبل دي
يللا ربنا يهدي

Aиgel said...

اه فعلا عندك حق في كل الكلام ده وفعلا ديه ظاهرةغريبة بتظهر في رمضان
وشكرا على مرورك على مدونتي
www.angelbaby30.blogspot.com